Slide 1
  1. 2017
  2. 2016
  3. 2015
  4. 2014
  5. 2013
  6. 2012
  7. 2010
  8. 2009
  9. 2008
  10. 2006

Leer

In april 2017 speelden we het stuk “Leer”, een moderne bewerking van de klassieker King Lear van William Shakespeare door Ewout Eggink.

Leer, directeur van een groot concern in de leerindustrie, wordt oud en verliest de grip op zijn leven. Hij weet het, en wil zijn bedrijf verdelen onder zijn drie dochters. De oudste, meedogenloos in haar ambitie, hapt toe. De middelste doet mee. Maar de jongste, zijn oogappel, weigert mee te spelen in zijn laatste spel. Liefdeloos verraad!, oordeelt Leer. Wat doe je als je vader aftakelt en valt?

“Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn…” Er moeten beslissingen worden genomen, over het bedrijf, en over Leer… Een stuk dat zijn betekenis in deze tijd niet heeft verloren.

'Leer' werd opgevoerd in Villa Concordia.

Bewerking en regie: Jeanine Niemendal.

De dag dat mijn broer niet thuiskwam

In april 2016 hebben we het stuk “De dag dat mijn broer niet thuiskwam” van de Nederlandse toneelschrijver Roel Adam opgevoerd.

Een gezin dat is opgegroeid in oorlogstijd komt weer bij elkaar voor een reunie. Te midden van oude naaimachines en spijkerbroeken - het oude familiebedrijf van hun ouders - proberen twee broers en drie zussen een dag uit die dramatische tijd te reconstrueren.

Wat doen de traumatische ervaringen met hun onderlinge relaties? Zal hun poging een reconstructie te maken van die ene dag hen helpen in hun verwerking? Een bedroevend actueel stuk, in een wereld verscheurd door conflicten.

'De dag dat mijn broer niet thuiskwam' werd opgevoerd in Villa Concordia.

Bewerking en regie: Jeanine Niemendal.

Project Intimiteit

In 2015 speelden we een korte voorstelling tijdens het amateurtheaterfestival georganiseerd door ZIMIHC! De voorstelling 'Intimiteit' was gebaseerd op een korte cursus improvisatie van dramadocent en theatermaker Jeanine Niemendal. Zij ontwikkelde een concept voor een onderzoek naar intimiteit, waarheid en kwetsbaarheid als speler op het toneel. Een onderzoek naar klein fysiek spel, tere details, zacht stemgebruik en ware woorden. Hoe laat ik zien wie ik ben, wat ik wil als speler? In welke vorm giet ik dat. Wat is mijn schoonheid en puurheid. Waar zit mijn waarachtigheid en hoe giet ik dat in een theatraal interessante vorm. Hoe verhoud ik me tot mijn medespeler in dit verband?

Roberto Zucco

In 2014 speelden wij Roberto Zucco, een stuk geschreven door de Franse auteur en regisseur Bernard-Marie Koltès. We volgen de seriemoordenaar Zucco in een reeks ontmoetingen, waarin hij soms gewelddadig, soms met onverwachte compassie en vaak humoristisch een band opbouwt op met zijn potentiële slachtoffers, die vaak net zo onaangepast zijn als hijzelf. Koltès roept in zijn stuk, dat qua stijl doet denken aan films van Quentin Tarantino, meer vragen op dan dat hij beantwoordt. De grens tussen realiteit en illusie en tussen goed en kwaad vervaagt meer en meer naarmate Zucco zijn onvermijdelijke ondergang nadert.

Roberto Zucco is gebaseerd op het levensverhaal van de Italiaanse seriemoordenaar Roberto Succo, die in de tachtiger jaren al moordend en verkrachtend door Italië, Frankrijk en Zwitserland trok, met een uitgebreid mediacircus in zijn kielzog.

Een opsporing verzocht poster van Succo inspireerde Koltès in 1984 tot het schrijven van wat volgens veel critici zijn beste toneelstuk is. Het zal helaas ook zijn laatste blijken te zijn: Koltès overlijdt in 1989 aan de gevolgen van AIDS voordat het stuk in première kon gaan.

Roberto Zucco werd opgevoerd in Theaterhuis 'de Berenkuil' te Utrecht.

Mandragola


In 2013 speelden we Mandragola van Machiavelli. Niccolò Machiavelli is vooral bekend geworden als de auteur van Il Prinzip (De Vorst) waarin hij niet zonder cynisme de monarch een handleiding biedt hoe deze zijn verkregen machtspositie kan behouden. Datzelfde cynisme duikt ook op in zijn toneelkomedie Mandragola (Alruin).

Het stuk draait om de gefortuneerde Florentijn Callimaco die volledig in de ban raakt van de knappe maar ook zeer deugdzame madonna Lucrezia, echtgenote van de onnozele jurist Nicia Calfucci. Callimaco wil Lucrezia koste wat kost tot de zijne maken en maakt daarbij gebruik van zijn slimme bediende Siro, de louche koppelaar Ligurio, Lucrezia's egoïstiche moeder Sòstrata en de corrupte pater Timoteo. Gezamenlijk bewerken zij de goedgelovige Nicia en zijn vrome Lucrezia op zeer doortrapte wijze..

Machiavelli zou Machiavelli niet zijn als hij deze op het eerste gezicht vluchtige komedie niet van een dubbele laag had voorzien. Doel van de Florentijnse grootmeester was om met dit stuk zijn 15de eeuwse stadsgenoten een spiegel voor te houden waarin hun hypocrisie en goedgelovigheid in bestaande machtsinstituties – hier gesymboliseerd door de katholieke kerk – aan de kaak werden gesteld. Maar ook onze 21ste eeuwse toeschouwer bekruipt, naar mate het verhaal vordert, een gevoel van onbehagen dat in dit stuk niet alleen de onfortuinlijke Nicia en zijn vrouw Lucrezia op hun nummer worden gezet.

Mandragola hebben wij in juni 2013 opgevoerd in een zaal van het Polman´s Huis in het centrum van Utrecht en in november 2013 in het prachtige Theater Slot Zeist.

Bloedbruiloft

In ons vierde seizoen voerden wij onder leiding van Jeanine Niemendal een korte maar vrolijke versie van de Noorse klassieker Peer Gynt op. Daarna pakten wij in het seizoen 2011-2012 groots uit met een bewerking van Garcia Lorca´s Bloedbruiloft, onder regie van Martha Villada Márquiz. Zonder Helden nam u mee naar het Spaanse Andalusië, waar passie, hartstocht en trots het boerenbestaan kleur geven. Met trots kondigt een jonge wijnbouwer zijn huwelijk met een schone uit de bergen aan. Nog trotser is de vader van de bruid, die twee belangrijke bezittingen bijeen ziet komen. Maar waar trots regeert, is voor passie geen plaats en ligt verbittering op de loer. Dat geldt niet alleen voor de rusteloze Leonardo (de ex-verloofde van de bruid), die zijn vrouw enkel verdriet bezorgt, maar ook voor de bruid die haar familietrots als wapen gebruikt om haar werkelijke gevoelens te onderdrukken. En dan is er nog de moeder van de bruidegom die, wanneer de eer van de familie opnieuw geschonden wordt, alleen nog genoegen neemt met bloedwraak..

Verschillende opvoeringen vonden plaats in een 19de eeuwse katholieke opleidingsinstituut Ariëns, waar de toeschouwers in de rol van gasten op de bruiloftsreceptie actief bij het stuk werden betrokken. Ook hebben wij het stuk opgevoerd in een landhuis in Zeist als onderdeel van de "Nacht van de Buitenplaats".

Kras

In het seizoen 2009-2010 hebben we ons gericht op een echt familiestuk: "Kras" van Judith Herzberg. We wilden dit keer graag een stuk spelen over "echte mensen", met herkenbare problemen. Met "Kras" konden we ons verdiepen in realistisch spel. Na "3Stuivers" en "Medea", die beiden in de traditie van het episch toneel staan (verhalen vertellen op het toneel), was het voor Zonder Helden een leerzame stap om een realistisch stuk te spelen. Hierin konden we leren vorm te geven aan realistische personages, zonder de open en transparante speelstijl, die ons inmiddels kenmerkt, te verliezen. Het publiek was enthousiast over dit stuk, dat hen letterlijk dicht op de huid zat, omdat we het in een huiskamertheater gespeeld hebben. Het stuk speelt zich ook daadwerkelijk in een huiskamer af en we prijzen ons gelukkig, dat we een fantastische locatie in een prachtig huis hebben gevonden om te spelen. De intimiteit van de familie werd hierdoor als het ware gedeeld met het publiek. Daarnaast kregen we van het publiek terug dat we geloofwaardige personages wisten neer te zetten, waarmee ze zich konden vereenzelvigen.

Medea


In het seizoen 2008-2009 brachten we "Medea, mamma, macht en media" van George Tabori op de planken, een bijzondere bewerking van de Griekse tragedie "Medea" van Euripides. Uit het publiek kregen we terug dat we ons als groep sterk hebben ontwikkeld afgelopen jaar. Het decor, ontworpen door onze artistiek leidster en gemaakt door enkele spelers, oogstte veel lof.

3Stuivers


Seizoen 2007-2008 was ons tweede zelfstandige seizoen, waarin we het stuk "3Stuivers" speelden, een bewerking van de Dreigroschenoper van Bertolt Brecht en Kurt Weill, geregisseerd door Arjen Arnoldussen. We speelden een verkorte versie daarvan op het Amateur Theaterfestival Utrecht. De jury en het publiek waren enthousiast. Eén prijs en diverse nominaties sleepten we in de wacht.

De Revisor

Het allereerste jaar van ons bestaan in 2006 werd afgesloten met de uitvoering van het stuk "De Revisor" naar een tekst van Nikolaj Gogol onder regie van Lucas Kastelijn.